Programele de stagii de practică la distanță pot genera uneori incertitudini atât în rândul studenților, cât și al antreprenorilor. Angajatorii pot avea îngrijorări legate de eficiența comunicării, de încredere în lipsa unei supravegheri directe și de timpul necesar pentru atribuirea sarcinilor online. Din partea studenților pot apărea temeri legate de pierderea unor experiențe practice valoroase sau a ocaziilor de a construi legături profesionale.
Aceste preocupări sunt firești, dar se bazează pe presupuneri învechite. Programele de stagii la distanță nu doar că se ridică la nivelul celor desfășurate în persoană în ceea ce privește contribuția, ci oferă și avantaje unice care pregătesc atât studenții, cât și organizațiile pentru mediul de lucru digital.
Un program care a demonstrat utilitatea stagiilor de practică la distanță
Între 24 februarie și 11 aprilie 2025, Academia de Studii Economice din București (ASE), în parteneriat cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Harghita (ADI Harghita), a organizat un program de stagii de practică la distanță de succes, în cadrul Proiectului PREVIEW.
- 31 de studenți de la Facultatea de Economie și Turism au desfășurat stagii de practică la distanță în cadrul a 9 organizații turistice.
- Studenții, mentorii din companii și coordonatorii universitari au colaborat printr-un spațiu digital, utilizând platforma PREVIEW, pentru a asigura structură, comunicare și cooperare pe parcursul programului.
Programul a demonstrat cum stagiile la distanță pot fi atent planificate și eficient coordonate. Studenții au realizat sarcini precum cercetare online în domeniul turismului, construirea de baze de date, crearea și monitorizarea de conținut pentru rețelele sociale. Au colaborat virtual cu mentorii desemnați de companii, acumulând experiență practică fără să fie necesar să intre într-un birou.
Deși atât studenții, cât și companiile și-au exprimat inițial unele îndoieli, feedbackul de la finalul programului a arătat că aceste temeri nu s-au confirmat. De fapt, ambele grupuri au avut parte de o experiență surprinzător de valoroasă.
Experiențele studenților în programul de stagii PREVIEW
Îngrijorările inițiale ale studenților privind interacțiunea limitată, așteptările neclare sau lipsa de experiență practică au fost rapid înlocuite de surprize plăcute:„La început nu aveam mari așteptări, dar după prima întâlnire pe Zoom cu mentorul meu, am realizat că acest stagiu chiar poate contribui la dezvoltarea mea profesională.” „Speram să îmi îmbunătățesc abilitățile de comunicare și să cunosc oameni noi, dar am primit mult mai mult decât mă așteptam.”
Studenții au dobândit competențe valoroase precum: cercetare online, marketing, lucru în echipă, lucru independent, gestionarea timpului, respectarea termenelor și lucrul într-o structură profesională. Sarcinile au inclus identificarea influencerilor din turism și realizarea de cercetări media, dezvoltându-le abilitățile în Excel și comunicare digitală.
A existat și o componentă de dezvoltare personală: „Această experiență m-a ajutat să-mi organizez mai bine munca și să devin mai responsabil.”
Nu au fost raportate probleme majore legate de munca la distanță—doar mici dificultăți tehnice sau procedurale, iar mentorii s-au dovedit constant disponibili și susținători.
Flexibilitatea muncii la distanță a stimulat motivația și productivitatea: „Am economisit timp pentru că nu a trebuit să mă deplasez, ceea ce m-a ajutat să mă concentrez mai bine și să am mai mult timp pentru sarcini.”
Alți studenți au subliniat importanța autodisciplinei, organizării și deschiderii față de învățare pentru a valorifica pe deplin experiența la distanță.
Întrebați dacă ar recomanda altora un stagiu la distanță, răspunsul a fost clar: „Un astfel de program valorează mult mai mult decât pare la început. Nu ai nimic de pierdut.”
Unul dintre stagiari a ales chiar să continue colaborarea cu mentorul său în mod voluntar și a recomandat experiența unui coleg care a decis, la rândul lui, să se alăture.
Experiențele mentorilor din companii în programul de stagii PREVIEW
Mentorii au început programul cu așteptări amestecate și unele rezerve: „Eram puțin nesigur dacă studenții vor participa efectiv la întâlnirile săptămânale.” „Nu aveam îndoieli majore—suntem obișnuiți cu munca la distanță—dar ne așteptam ca studentul să fie deschis și responsabil.”
Pe măsură ce programul a avansat, aceste îndoieli s-au risipit: „Totul a decurs lin. Studenții au fost activi, receptivi și implicați.” „Studentul nostru a fost extrem de dedicat și entuziast.”
Rezultatele au fost reale și măsurabile: „Studenții au creat două baze de date, fiecare cu peste 100 de înregistrări, care ne ajută să identificăm parteneri potențiali și actori relevanți. Acestea sprijină direct proiectele noastre viitoare.” „Stagiul de practică la distanță ne-a ajutat să diseminăm mai larg activitățile și obiectivele noastre.”
Mentorii au apreciat perspectiva proaspătă a studenților: „Au adus sugestii utile care ne-au ajutat să îmbunătățim activitatea actuală.”
Într-un caz, colaborarea a continuat chiar și după încheierea stagiului, sub formă de voluntariat pe termen lung.
Instrumentele de comunicare precum Zoom, WhatsApp și Google Meet au fost esențiale: „Au făcut totul simplu și fluent.”
Formatul la distanță a susținut flexibilitatea: „Studenții și-au organizat eficient sarcinile conform propriului program.”
Deși au existat provocări inițiale de coordonare, mentorii s-au adaptat rapid: „Le-am rezolvat prin discuții deschise și planificare atentă.”
Distanța nu a însemnat lipsă de conexiune personală: „Am oferit întotdeauna îndrumări clare și feedback detaliat.” „Am observat progres real și profesionalism pe tot parcursul.”
Întrebați dacă ar repeta experiența, mentorii au răspuns fără ezitare: „Da. A fost o experiență pozitivă și am face-o cu plăcere din nou.”
Mentorii au fost de acord că stagiile de practică la distanță sunt eficiente și sustenabile, când sunt construite pe o comunicare bună și încredere reciprocă.
Dezvoltarea competențelor esențiale pentru viitor
Așa cum demonstrează experiența PREVIEW, stagiile de practică la distanță nu mai sunt doar soluții temporare sau opțiuni secundare—ci oportunități valoroase de a dezvolta competențe profesionale și digitale într-o piață a muncii în continuă schimbare. Cu o structură adecvată și sprijin, acestea oferă experiențe bogate și de succes, atât pentru studenți, cât și pentru companii.
Piața muncii de astăzi cere din ce în ce mai mult fluență digitală, independență și abilități solide de comunicare în mediul online. Stagiile la distanță sunt medii naturale pentru dezvoltarea acestor competențe.
Studenții învață să:
- Comunice clar prin apeluri video, aplicații de mesagerie și email.
- Își gestioneze timpul și sarcinile în mod independent.
- Utilizeze cu încredere instrumente și platforme digitale larg răspândite.
- Colaboreze cu echipe diverse, adesea din locații și fusuri orare diferite.
Toate acestea sunt abilități ușor transferabile. În plus, adaptarea la munca la distanță dezvoltă autonomie, inițiativă și capacitate de adaptare—trăsături valoroase în orice profesie, din orice domeniu.
Acest program de stagii de practică la distanță a fost implementat în cadrul Proiectului PREVIEW, finanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+. Scopul proiectului este de a sprijini studenții să se adapteze mai ușor provocărilor economiei digitale după absolvire.
Mai multe informații despre proiect: www.previewcommunity.eu
Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Harghita (ADI Harghita)